Monday, March 30, 2009

Earth Hour

Actually wanted to blog about this yesterday, tapi datang Cik E-ya mengacau suruh temankan dia makanlah, tengok tvlah, itu la, ini la ... sampaikan terpaksa ditunda. Tak kisahlah kan janji dapat juga disiapkan hari ni. Here goes...

******************************************************************************************

Kecoh satu Malaya hari Sabtu lepas pasal 60 Earth Hour. Di tv, for the past week hari-hari ada kempen suruh tutup semua lampu, kipas dan sebagainya selama 1 jam (jerr...) dari pukul 8.30 pm sampailah ke pukul 9.30 pm. Sampaikan budak-budak kecikpun excited tak sabar nak menunggu detik Earth Hour ni. Kita rakyat Malaysia sama-sama diseru untuk menyelamatkan bumi selama satu jam dalam satu hari dari 365 hari atau 8,760 jam yang kita ada dalam setahun. Err... boleh selamatke bumi dengan cara ini? Hemmm ....

So di hari dan waktu yang ditetapkan akupun dah ready-readylah... Bukan ready nak tutup lampu, tapi ready nak skodeng rumah neighbour-neighbour aku samada mereka sama-sama berjuang atau tidak untuk menyelamatkan bumi kita yg katanya dah agak kronik dek perbuatan manusia, termasuk aku. Eii ... malu nyerrr...

Jam menunjukkan pukul 8.40 pm. Akupun mulakan operasi aku. Mula-mula aku buka tv dulu... yelah dah hari hari org tv suruh org lain tutup lampu jd aku nak tengok jugak samaada org-org tv ni jenis orng pandai cakap je atau jenis "walk the talk" kata org. What did I found out? Well, di TV8 aku dapat mesej ni...


Wah kata hatiku, "Bagus bagus bagus ... menyahut seruan betul ni..." Tapi kemudian terfikir pulak. Walaupun tiada siaran tp tak bermakna dia orng kat stesyen tv nun di sana tu tutup semua suis dia orngkan? Yelah kalau tutup semua, mesti mesej mcm di atas tu tak boleh kuar punya... So kesimpulannya - WHAT EARTH HOUR ???

Pencarian aku diteruskan ke saluran tv-tv lain. Yang menjadi target aku kumpulan Media Prima le.. dah dia orng yg bebenor beriya-iya sangat dalam kempen ni. Aku nak tau jugak. So aku pun tekan TV 3, dapat yg ini ...

Tengah buletin utama beb... tengah buat laporan sukan ttng kejayaan si Rizal ni dalam lumba basikal dunia - What Earth Hour???

Lepas tu aku pergi pulak ke saluran TV9, muncul pulak rancangan si Nabil Raja Lawak kat situ ....

Earth Hour?? Lu pikirlah sendiri !

Beralih ke NTV7 , aku dikejutkan pulak dengan muka mamat di bawah ni... Kus semangat... nasib baik tak heart failure...


Betul bang ooi..., Ia amat mengagumkan - Terima kasih

Lepas tu aku boring, dalam hati, "Alah Media Prima ni cakap aje pandai, dia suruh orng bergelap selama 1 jam tp dia sendiri cakap tak serupa bikin. Siap si Dato' Farid Ridhuan tu keluar muka kat TV lg bagi kempen. Ciss Dato' ! You should be ashamed ..." So tak salahlah kalau aku tak ikut kempen Earth Hour nikan? (err...sebenornya nak cari alasan je tu ... hehehe...)

Lepas tu aku buka Channel Hallmark, tengok Oprah lagi baik... Citer pasal orng yg nak kuruskan badan... Macam-macam dibuatnya. Ada yg buat gastric bypass lah, ada yg berdietlah, ada yg ikat saluran perutlah dan ada yg berexercise saja. Walaupun tak kena mengena dgn aku yg dah sedia slim ni, tp aku suka tgok jugk sbb infonya bermanafaat.

Tengok muka orng kaya kat atas tu lagi best dr duduk bergelap ... tp kalau aku amalkan bergelap 1 jam tiap-tiap hari agaknya aku boleh kaya macam Oprah tak?

Sedang duduk best-best tengok TV, tiba tiba ..."Ting ting... ting ting......" Bunyi telefon. Hishhh kacau aje. Sapa pulak mesej ni?? Rupanya dari adik aku. Dalam hati, siap le mesti tak cukup satu SMS dia ni ...

SMS adik : Earth Hour. Dah tutup lampu ke? (Dlm hati aku, "dah mula dah... tazkirah free")

Aku balas : Banyakla.. Kau nak mak ngan abah menjerit? Lagipun kat sini tak de sapapun tutup lampu, tvpun on je. Malaysia boleh huhu. (Orng tua-tua mana di tahunya bende bende mcm gini... Gate umah terbuka sekejap pun dia orng boleh kecoh, ni kan pulak aku tiba-tiba nak padam lampu satu rumah...Nahaiiii!)

SMS Adik : Kami duduk dalam gelap. Pasang lilin je. (tak boleh ku bayangkan mcm mana anak-anak dia yg 4 orng tu duduk dlm gelap. Duduk dlm terangpun ganas.. hihihi)

Aku balas : Eleh.. kena hurung nyamuklah korang huhu.. Eh bukan asap lilinpun boleh sbbkan global warming ke? Haa kena padam gak tu, hihi (ayat provoke gilerrr)

SMS Adik : Asap lilin sikit je. Pasang 1 je. (ayat ngelat, m'cover gilerrr)

Aku balas : 1ke 2ke 3ke contribute gak. Aku asalnya nak drive keluar pusing-pusing KL nak tngk ramai ke take part padam lampu ni tp tringat nanti asap keta aku akan mybbkan global warming so cancel la jwbnya huhu (betul ... tak tipu, tp dah kena warning tak boleh keluar - dr Cik E-Ya)

SMS Adik : Sini ramai tutup lampu (nak menunjukkan org perumahan dia well educated la konon... Chettt!)

Aku balas : Yo la orng Somonyih hebatla (Dia satu famili la tu). Orng Gombak mmg pengganas tak makan saman. (Siapa lg, kalau bukan aku). Dah gi duk diam-diam dlm gelap tu jgn pagi besok korang nyer serombong kapal hitam sudah la hahahaha (Bg yg tak tau, serombong kapal tu maksudnya lobang idung ...)

SMS Adik : Dia TAK JAWAB daaa ...

Untuk membuktikan kepada adik aku yg sememangnya orng-orng di kejiranan aku tak ikutpun Earth Hour akupun mulakan operasi kedua aku "menskodeng" rumah neighbour. Nanti dia dtng umah nak ku tunjukkan kpdnya.

Aku capai kamera ku yg dah siap siaga dr awal td lalu akupun pusing kiri, dapatlah suasana ini:

Lampu di taman permainan sebelah umahpun terang benderang. Nun di hujung sana pulak rumah orng, terang benderang jugak.

Lepastu aku pusing kanan pulak. Snap pulak gambar kat bawah ni.

Kat condo tupun banyak lg yg lampunya terpasang. Macam tak Earth Hour jerr ..


Depan rumah pulak inilah snapshot yg aku dapat ...


Ish ish ish, earth hour apa gaya gini? Dari banyak yg aku tengok, ada la satu yg menyertai kempen. Lampu jalanpun terpasang?


Haaaa ini apa pulak ni kat bawah ni? Tu la... korang mesti dari tadi dok mengutuk aku tak sokong kempen Earth hour kan? Eee ... tak baik tau ... Sapa cakap aku tak sokong? Aku sokong..., sedikit sedikittt...

Ini adalah gambar dalam bilik aku. See.. .. .semua gelap gulita kan? Ada nampak muka aku tak? Aku ber "Earth Hour" kat dalam bilik aku tau. Semua suis lampu, TV, kipas, komputer, printer, scanner, sterika, even plug charger hand phone pun aku offkan tau... tak caya gi tanya cicak yg selalu ada dalam bilik aku tu ...

No comments: