Monday, April 27, 2009

Dhush! AlKaput ...

Argghhhhhhhhh!!!

Benganglah ni.... aku baru je habis type entry aku petang tadi. Punyalah happy hati penuh gumbira dapat meng-update blog. Pasal lama tak update blog ni pun satu hal. Pertama sebab kesihatan kurang mengizinkan jadi tak de mood memanjang. Kedua pulak sebab modem wireless kat rumah buat perangai. So terpaksa selongkar cari balik modem lama yg tak wireless, sambung pakai cablelah jawabnya. Tapi sebelum tu kena pergi kedai pulak beli ethernet cable satu lagi untuk laptop sebab malas nak cabut-cabut cable desktop kat tingkat atas kalau nak pakai laptop kat bawah. Port ethernet kat modem tu pulak ada satu saja. Jadi kalau pakai internet kat desktop maknanya laptop tak boleh dan kalau pakai internet kat laptop, desktop pulak tak boleh. Leceh lagi melecehkan. Nak beli wireless modem baru, budget tak cukup. Lagipun keperluan tak mendesak. Internet masih boleh guna walaupun bukan wireless dan asyik cabut-pasang cable.

So petang ni nampak gaya feng shui memblog semua baik, jadi akupun duduklah dalam bilik aku mengadap desktop. Aku start menaip pukul 3 petang, masatu aku dengar E-Ya start kereta. keluar dan tutup gate utk pergi keluar mengajar student dia di Wangsa Maju. Tapi aku tak keluarpun tengok dia sebab tengah bersemangat menaip blog. 1 jam lebih aku duduk tup tap, tup tap depan PCtu menaip. Azan Asar berkumandang, aku stop kejap utk solat. Time tu jugak aku dengar E-Ya sampai depan rumah bukak gate utk masuk parking. Diapun tak masuk bilik tengok aku tengah buat apa. Aku punya khusyuk pulak tak sedar dia pun tengah buat apa. Tapi legaaaa kata hati sebab kalau tidak, dia mesti mengacau aku punyalah. Lepas tu sambung balik memblog, sampailah memanjat ke pukul 6 petang lebih. Panjang nak citernya kau ....

Dah puas hati dah dengan apa yg ditulis, akupun tekan button "publish". Tiba-tiba aku dapat message "page cannot be displayed". Laa ... apa ke hea nyer pulok ni, kata hati aku. Lagi teruk sepanjang aku menaip entry, aku tak pulak sedar yg tulisan aku itu tak di auto-savekan...

Tiba-tiba mata aku terprasan yg icon kecik gambar dua bijik computer bermaksud "Local area connection" kat sebelah kanan bawah PC tu ada tanda X - menandakan yang connectionnya dah terputus. Akupun heran. Hujan tak da, ribut tak da, tak kan cable boleh tercabut. Akupun turun bawahlah nak tengok apa masalahnya.


Bengang aku bila dapat tahu apa, or to be precise siapa puncanya... E-YA !!! Arghhhhhhh! Ghhrrrr!!! Rupa-rupanya dia dah lama cabut cable ethernet PC aku dan dipasangnya cable laptop dia. Padanlah bila aku cuba publish aku dapat message "page cannot be displayed" dan bila tekan button "back" aku dapati lebih 75% entry aku alkaput. Hilang ....... semuanya.


Aku jerit kat dia, "Wei ... sapa suruh kau cabut cable Acik hah???? Habis entry Acik hilang yang tinggal ciput aje....penat memikir dan menaip, weiiii!"


Dia yang tengah lepak baring-baring depan TV, ready nak tengok cerita MATAHARI pusing kat aku and cakap, "Eh, ye ke? Jangan marah hahhhh .... Ya ingat Acik tidur dalam bilik, so Ya pun pasanglah internet. Dah lama dah Ya pasang. Heh..." dengan senyum kemewe nye.


Aku dah siap dengan jelingan maut aku dah tapi nampaknya tak berkesan sebab dia boleh cakap lagi macam ni, "Alah nanti bukan tak boleh tulis balik. Dahlah tu berhenti menaip, tutup PC. Mari kita tengok TV sambil makan ayam Kenny Rogers, lagi best". Kebetulan ayam Kenny Rogers yang dibeli tengahari td memang masih ada lagi satu set tak bermakan...

Time tu aku rasa macam nak terkam aje kat budak tu, wrestling dia sampai lembik. Nak bagi dia Dhusshh! Sebiji kat pipi kiri. Dhusshh! Sebiji kat pipi kanan. Biar berterabur gigi dia dari gusi. Sabor je la...


Jadi atas sebab itu, aku tak jadi nak letak entry baru aku di sini. Lain kali lah update balik nampaknya. Tak ingatpun dah kebanyakannya apa yg aku tulis tadi. Kenapa jadi begini? Bacalah sebabnya di entry akan datang. Wa blah lah dulu... tak de mood. Nak pegi makan ayam. Ye... ingat kulit nya mesti dibuang... Ciao ...

No comments: