Friday, November 28, 2008

Recap (Part 2)

Hi you all,

I'm back. Just arrived home at around 12.45 pm. Patutnya petang ni I have an appointment at HUKM but, tak laratlah nak pergi so I thought of asking E-Ya, my niece to cancel the appointment for me. Harap-harap radiographer tu tak ingat aku mengada-ngada tapi kalau jalanpun dah tak larat, cam no? Tapi tangan tu masih la boleh menaip, walaupun perut ku sakit macam di keruk-keruk. Serious wo...

Oh, before I proceed. Are you the person reading this blog 18 yrs and above? Bukan apa... What I'm gonna relate di sini lebih kurang 18SX dan 18SG gitu. If you are under 18 parental guidance is needed. Eh apa daa.. tak apalah sebenarnya citer aku ni ada sedikit unsur pendidikan dan pengajaran supaya you all don't commit the same mistake I did.

Ok back to my entry.
Ye, tuan-tuan dan puan-puan di luar sana. Saya ni sebenarnya sedang sakit. It all started actually early this year sometime around January gitulah. At that time I thought that I only have gastric. Chronic gastric. Yelah bila lambat makan aje perut aku rasa pedih, kembong dan segalanyaa, kalau tak gastrik tu apa? Well, at least that's what I thought. So aku pun ignore je sebab masa tu sakitnya pun tak lah kuat sangat. I can still endure it.

But as the days and months progressed, the pain got more frequent and more intense. So aku pun mulalah menjadi pelanggan setia Vitacare dekat rumah ku. Pharmacist tu sampai kenal dah muka aku sebab sebelum nipun aku selalu beli ubat untuk mak aku kat situ. Macam macam ubat gastrik aku beli tapi kadang kadang OK, kadang kadang tak de kesanpun. But being me yang memang terkenal degilnya buat tak kisah, still tak mau gi hospital atau klinik. Aku cuma ingat aku banyak kerja so sakit-makit ni boleh tunggu. Dalam pada sakit sakittu aku sempat gak gi Indonesia bershopping sakan di Jakarta and Bandung dengan anak-anak sedara ku selama 4 hari 3 malam. Sebenarnya yang bershopping sakan bukan aku, tapi E-ya. Aku cuma habis fulus.

Until lah sampai tahap bila aku datang menses sakit perut aku bertambah-tambah dan menses tu pulak tak habis-habis, barulah aku ambil keputusan pergi klinik pakar perbidanan, pun dekat ngan rumah aku gak. Aku pergi ngan E-Ya. Sebenarnya dia dah membebel kat aku banyak kali soh gi hospital, tapi kan aku kata aku ni degil. Aku cakap alah gastric je relaxlah.

Masa dalam bilik doktor tu akupun cakaplah yang aku selalu sakit perut, kembong dan kalau tengah menses sakit tu akan bertambah-tambah. Doktor Jeswant (pompuan) dengar je citer aku terus suruh aku baring dan londehkan seluar. Mak aii, cepat nyer tindakan doktor ni kata aku. Tapi aku menurutkan aje.

Dia pun amek mesin ultra sound yang digunakan untuk tengok perut orang mengandung tu lalu di sapunya cream ntah apa ntah then diroll-rollnya mesin yang rupa macam hand-held scanner atas perut aku. Lepas tu dia cakap "Look at this. This is what's causing you the pain". Akupun tengoklah kat screen macam TV hitam putih yang kecik tu. Sebenarnya aku tak nampak apa pun tapi aku berlagak je macam aku nampak. Nanti kang kalau kata tak nampak di katanya, "kalau tak nampak tu tandanya anak diluar nikah"... alah macam citer Nujum Pak Blalang P. Ramlee tu. So ngaku nampak jer lah...

Akupun cakap, "Is is fibroid doctor?" Dia jawab "Yes". Aku tanya lagi, "Is it big? What's it's size?" Dia jawab, "Yaa, quite big, about 5 cm".

Tiba-tiba out of no where si E-Ya membebel , "Ahaa... gastriclah sangat... See Acik I told you already. I've been telling you ages to go and see a doctor, see a doctor.. but all you said was, nanti, nanti, nanti! Gastric je. Heee!"
Ek eleh kata aku dalam hati, "Minah ni aku plankong kang..." tapi yang kuar dari mulut aku cuma "Hey, relaxlah..."
Aku tanya lagi doktor tu, "Do I have to undergo an operation to remove it?".
"Well, it depends, but I think you should", jawab Dr, Jaswant. She then said that she'll write a referral letter to ask me to go to Government hospital, siap warning lagi "You better go yaa.. Don't delay the appointment".
Aku jawab, "OK, will do".
Sebelum balik aku dibekalkan dengan ponstan je, untuk relievekan pain. Lainnya tak de. Dalam keta kena seround lagi lecture ngan E-Ya tapi aku buat bodo je. Sabor je laa budak ni... and all this happened on the 30th July 2008.


No comments: