Friday, November 28, 2008

Recap...life before 14th Oct 2008 (Part 1)

Hi.
Sorry for the long absence. Not only am I not in the blogging mood but also don't have any idea where and how to start. Erm... Let's see ... the title for this entry is "Recap...life before 14th Oct 2008". Thus, I guess I'll do a little bit of introduction of what my life was before this date.

I am 47 years old. My niece
E-ya always tells me that I am already old, but to me 47 is only a number, what's important is how you feel inside. And I always feel that I'm only in my twenties! Hahahaha... kalau si E-ya baca ni mesti dia kata "dah...makcik aku dah prasan dah ..." Well, betul apa.. tanyalah kat mana-mana pompuan kat luar tu mesti dia orang setuju dengan pandangan aku ni.

I am a teacher teaching in an all girls' school in K. Lumpur, and have been there since 1990. Before this I was stationed in Pahang to teach in Temerloh for five years. All in all I have with me more than 20 years of teaching experience. I will not devote this blog totally to relate about my teaching experiences walaupun some of the experiences are pretty interesting, I tell you. Whatever that comes into my mind, that will be written in here.

My life have been pretty rewarding . Upon graduating I did not have to "jual anggur" long as a few weeks later I was already posted. When I first got the letter saying that I was to become a teacher in Temerloh, I was a bit worried. Why simply because when I was in varsity, I had a roommate who was from Temerloh. Whenever it's time for semester break, she'll always repeat this sentence, " Alamak, kena balik cepat ni kalau tak nanti tak sempat. Kalau sampai lebih pukul 3 ptg nanti bot susah.." So dah implant dalam kepala hotak aku - Temerloh itu bot, bot itu Temerloh. Akupun bila dapat posting tu dah mula fikir macam mana lah rasanya aku pergi sekolah nanti naik bot. Takut tu.. sebab aku tak pandai swimming dan pernah pulak nyaris-nyaris drown dulu masa kecik. Jadi agak phobia jugaklah dengan air. Tapi dah rezki aku di situ so hentam sajalah kata hati aku.

Masa aku pindah pegi Temerloh tu aku pergi ngan adik aku. Mak dan Pak aku tak ikutpun. Aku ni memang jenis yang independent. Kalau ikutkan hati aku nak pegi sorang je, tapi setelah mak aku bising maka adik akulah jadi penemannya dan kami naik bas je. Aku pergi dengan berbekalkan sebuah beg pakaian aje. Dalam tu adalah beberapa helai pakaian untuk pergi mengajar nanti, satu sudu, satu grapu, satu cawan, satu pinggan, satu mangkuk dan dua periuk. Yep...you read it correct. Aku bawa periuk dalam beg baju aku ! Ni semua mak aku lah punya pasal. Dia takut aku kebulur so dia bekalkan aku dengan pinggan, mangkuk, sudu, garpu dan segalanya, tapi dia lupa bekalkan aku makanan. Sah sahlah aku akan kebulur jugak!.

Alamak..ada emergency matterlah pulak. Aku terpaksa pegi Serdang ambek baranglah.. E-Ya kata biar dia pergi sendiri je ambek. Haa..tak payah..dia ni kalau drive sorang-sorang lajunya kalah Schumacher, jadi sebab tu lah aku kena ikut jugak jugak. So till then, cherioos!



No comments: