Thursday, December 4, 2008

Entry tanpa tajuk

"Entry tak bertajuk". Betullah aku dah tak tau nak letak tajuk apa dah, sebab tu lah tajuk entry kali ni berbunyi begitu. Hihihi...

O.K back to bussiness. The next day a nurse took me to the radiology room to undergo CT Scan. She handed me over to another nurse who then told me to wait while she prepares me for the CT scan. A few moments later the same nurse came over to me and explain briefly the scanning procedure. One of the things that I have to go through is that I am to be given 3 glasses of liquid which I must drink in 5 minutes interval. I did just that. Tapi I tell you the solution had a funny kind of taste, nothing I've ever tasted before. Taklah pahit, tapi out of this worldlah kata org. Later I got to know that the liquid was named "contrast solution" which actually is barium solution. Laaa... kalau dia bagi tahu awal-awalkan senang. Akukan cikgu sains, jadi semua elements dalam Jadual Berkala tu dah jd mainan aku saban tahun. Aku tahu yg mana radioaktif yg mana tak radioaktif. Apa dah ... dan aku tahulah barium tu selalunya digunakan utk locate tumor dalam badan.

Lepas minum barium solution tu aku ditolak masuk bilik CT scan. Bg korang yg belum pernah lihat mesin CT Scan korang bolehlah surf kat sini utk mengetahuinya dgn lebih lanjut. Sebelum aku discan, ada dua lg procedure yg aku perlu undergo - satu masukkan lg satu solution ntah apa, melalui port IV di tgn dan satu lagi ntah apa yg aku tak tahu gak melalui rectum. Yang melalui IV tu not so badlah tp yg melalui rectumtu, mak datuk punyalah tak comfortable. Sebaik aje dimasukkan aku rasa perut aku macam ditiup, terus buncit macam belon. Betul ... aku tak tipu. Masa tu rasa macam nak buang air je, besar dan kecil together-gether. Akupun berdoalah supaya jgn. Nanti sure jd sejarah punya org kena CT scan terbuang air atas tmpt baring mesin CT scan. Hishhh.. tak nak aku jd famous gara-gara itu ...

Aku perasan jugaklahkan yg doktor-doktor atau nurse-nurse kat Mesia ni kdg kala tak berapa nak terangkan lebih-lebih ttng prosedur ke atau apa-apa kegunaan ubat ke kat patient. Tak seperti yg aku biasa tngk kat TV tu mcm citer House ke atau Grey's anatomy ke atau ER ke. Kat Mesia ni kalau dia org explainpun diaorg akan terangkan in the simplest form ever atau yg wajib-wajib ke. Complications ke side effects ke atau apa-apa yg lebih dia org tak ckppun. Pada aku tak salahkan nak cakap sebab patients have the right to know, especially side effects yg bakal dialami, kalau ada.


Even Dr. Adilah masa baru-baru jumpa aku dia, w/pun terangkan apa yg dia nak buat tp dia terangkan "gitu-gitu" je, yg patut-patut je. Kat GHKL dulu lglah, jgnkan explain lebih-lebih sakitpun dia boleh kata tak sakit. Hishh... tak boleh aku kenang-kenangkan. Nak jdi citer korang nak tahu, rupanya Dr. Adilah tak tahu yg aku ni cikgu. Cikgu Science plak tu. Dia baru tahu aku cikgu bila E-Ya ckp ngan dia satu masa tu, time dia nak discuss something ngan family members aku dan E-Yalah tukang jd jurucakap utama aku. Masa tu aku tak dipanggil sama hanya adik beradik aku, E-Ya, dan two of my cousins one of whom, is a doctor.

Dr. Adilah adalah kata yg dia kesal sbb aku dtg lambat utk dapatkan treatment. Kalau dtg cepat, mungkin tak serious mcm gini. E-Yapun cakaplah ngan dotor yg aku ni jenis manusianya mcn mana. Pertama, aku kalau sakitpun tak suka susahkan atau beritahu org. Kalau tahupun cuma dia. Kedua, akuni asyik sibuk ngan kerja di sekolah, selalu balik lambat dan kadang-kadang bila cuti sekolahpun aku tak tahu (Apa kah??). Ketiga, aku ni selagi boleh tertegak, maka aku mmg tak akan ke hospital! Keempat, akuni biasalah ...degil bila bab-bab nak gi hospital ni. Nak kata aku ni jenis penakut nak gi hospital, tak juga tp ntahlah ... benda dah nak jd, tak payahlah nak dikesal-kesalkan sngt, ye tak?

Haa .. masatu lah dia tau yg aku ni cikgu... Mesti selama dia belum tahu tu dia ingat aku ni makcik dtg dari manalah agaknya. Yelah aku ni mmglah sempoi. Masa jumpa dia first time tu, aku hanya pakai track bottom ngan selipar je. Pastu bila dah duduk ward, sakit dengan badan aku yg kurus mestilah lg teruklah ropa aku... Aku pulak bila dia terangkan apa-apa maleh nak bertanya lebih-lebih. Yg paling popularpun aku akan tanya, "Sakit tak?" Hishh sabor je la ...

Berbalik pd discussion td, Dr. Adilah nasihatkan family members aku jgn biarkan aku sorang-sorang sgt takut aku depressed sbb tahu aku ada cancer. Kata dia kalau aku depressed, nanti aku give up on life and every treatment yg bakal dibuat tak berapa berkesan. Hahaha... Little that she knows that I am still the "devil" that I am. Walaupun sakit tp macam tak sakit. Dari cara penulisan blog nipun korang dah boleh agak kan? Mesti ada di antara korang yg terfikir, "Dia ni sakit, cancer plak tu, tp menulis mcm tak de apa-apa... boleh suka-suka lagi". Well, my motto has always been "Don't worry, be happy", baik masa sblm sakit mahupun skrang bila aku dah sakit. I plan to live my life to the fullest! Que sera sera, whatever will be will be. Ajal tetap di tangan Tuhan ...

Actually antara sbb Dr. Adilahpun panggil perjumpaan itu ialah utk terangkan yg aku sekrang di bawah jagaan husband dia, prof Hatta yg akan buat satu lg minor surgery esok. Dia juga kata yg aku akan dipindahkan ke HUKM sbb Prof Hatta tu sebenarnya kerja tetap dia ialah sebagai pakar di HUKM and one more thing, w/pun Pusrawi ada kemudahan Chemotherapy tp dia org tak de radiotheraphy, and since I need both, aku terpaksalah pindah hospital. Aku akan dipindahkan once the operation is over.



No comments: