Monday, December 8, 2008

Global Warming

Kali ni kita take a break ye... Bosan gak kan asyik-asyik dngar citer pasal hospital, ubat, sakit dan yg sewaktu dngannya. Kali ni biarlah aku mnulis pasal benda lain pulak.

Sebagai cikgu Sains, saban tahun topik "Global Warming" akan sentiasa dibincangkan dalam syllabus Science, baik masa di Form 4 ataupun Form 5. Aku akan terangkan pd bdak-bdak itu bgaimana global warming terjadi dan apakah effectsnya pada kita. Topik ni senang je. Tp ntahlah bdak-bdak sekarang mereka sgtlah lemah esp. dlm aspek "visualization".

For example: Aku punyalah penat bgtau effects of Global Warming spt suhu bumi akan menjd lebih panas, sampai boleh mencairkan iceberg di kutub utara dan selatan meneggelamkan kawasan-kawasan rendah dan jg menyebabkan kawasan-kawasan lain banjir. Tp bdak-bdak ni kadang-kadang apa yg aku terangkan tu tak lekat dlm pale hotak mereka. Pada mereka, kalau perkara tu mereka tak experience, nampak atau rasa sendiri, maka susahlah mereka nak mengingatkan fakta-faktanya. So satu hari tu aku ambil keputusan utk simplifykan penyampaian dgn berikan mereka contoh yg m'babitkan kehidupan seharian mereka. Aku tunjukkan gambar ini kpd mereka sebagai bukti ...


Effects of Global Warming



Lepas tu mereka semuanya faham ....!


No comments: