Friday, December 5, 2008

HUKM, here I come ...

The result of the CT scan was handed to me in my room by a nurse. I was alone at that time. The nurse said the images will assist Prof Hatta during the operation later. I took a look at the images and try to figure what they were all about. Obviously I don't understand them one bit. But, there was a report attached to it. I looked and read what's written on it.

I scanned the report at 600 dpi and noticed it stated that all my organs near the pelvic area are normal - kidney, liver, spleen, pancreas, bladder, rectum semua normal. Even the X-Ray that I did much earlier also showed that my lungs were clear. Alhamdullilah. But at the end of the report at the SUMMARY section, want to know what's printed there? The radiologist wrote - possible cervical adenocarcinoma stage IIIB. Amek kau!






Ni bkn gambar pelvis area aku daa. Ini contoh aku cilok dr. internet. Ntah Mat Salleh mana punya ntah akupun tak tahu. Saja nak tunjuk kat korang ginilah rupanya CT scan nyer image. Aku nyer gambar mana bleh tngok - Hak cipta terpelihara seh ...
Kalau korang jd aku, korang faham ke apa image ni bagitau? Aku lg pulak punya bagus. Mula-mula masa aku nengok gambar CT scan aku tu aku ingat itu gambar otak aku! Hahaha ada kah patut. Tp lepas tu aku teringat, aku sakit kat pelvis takkanlah pulak otak aku yang discan? sabor je la kan?




Esoknya dengan ditemani oleh E-Ya dan Linda akupun ditolak lagi sekali ke dalam OT. Kali ni dalam bilik persediaan OT taklah sebising dulu. Kalau dulu lagu Raya berkemundang, kali ni lagu nasyid pulak. Ntah sapa nyanyi ntah.

Semasa aku hendak dibius doktor tiba-tiba dia bertanya kat aku, "Ni bengkak kat leher ni kenapa?". Dia picit-picit tepi leher aku, dekat kelenjar thyroid tu. Sebenarnya bengkak kat leher tu aku baru perasan the night before. Sebelum ni tak adapun. Aku ada mention kat E-Ya pasal bengkak tu tp some how or rather aku dan E-Ya terlupa nak bg tau doktor. Lgpun bengkaktu taklah besar dan tak pula sakit.

Akupun cakap kat doktor, "Tu lah. Sblm ni rasanya tak de. Tp selepas DD&C tu ada. Tp saya tak rasa sakitpun." Masatu Prof Hattapun dah masuk jd. dia orgpun discusslah berdua. Lepas tu akupun dibiuskan.

Selesai operation lg sekali aku terjaga sorang-sorang dlm bilik. Rupa-rupanya kali ni bdak-bdak berdua tu dipanggil oleh Prof Hatta utk discussion kat bilik dia.

Menurut E-Ya, Prof Hatta ckp kat dia ngan Linda yg aku sebenarnya bukan cervical cancer tp endometrial cancer. As for the stage it still stands at IIIB. Prof Hatta kata nanti kat HUKM aku akan diberi rawatan chemotheraphy dan radiotherapy dulu sebelum aku boleh di bedah utk buang tumor cancer. Radiotherapy pulak akan diberi dua cara, satu secara external dan yg lg satu secara internal. Tapi dia bimbang jg ttng bengkak kecil di leher akutu. Dia kata itu kena hantar pi buat FNAC utk tngk sama ada bengkak kelenjar biasa aje atau cancer dah merebak. Dia kata test itu boleh di buat kat HUKM nanti. Hem... nampaknya tak habis-habis bad news aku terima dalam tempoh dua minggu ni. Aku tahu yg aku ni memang dah men'stress'kan family members aku.

Lepas bdak-bdak tu keluar dr bilik Prof Hatta, dia org tak naik atas ke bilik aku lg. Kata E-Ya, dia ngan Linda dok ber'argue' sama ada nak bg tau kakak aku di Kelantan tu ke atau tidak. Yelah antara adik beradik aku, kakak aku tu sorang aje yg belum tahu yg aku ni sebenarnya sakit cancer. All this while dia masih ingat aku sakit fibroid. Diapun asyik bising kat Linda kenapa aku tak keluar-keluar hospital lg sedangkan katanya org kalau buat DD&C biasa lepas dua tiga hari mesti dah di discharge. Linda sebenarnya takut nak telefon mak dia sbb all this while dia kata aku OK. Dia takut mak dia marah kerana tak bg tau hal yg sebenarnya.

Tapi akhirnya E-Ya kata kat Linda, "Kak Da, bg tau ajelah kat ibu kak Da yg Acik cancer. Tp jgn bagi tahu stage dialah. Pas tu kata yg Acik nak kena tukar ke HUKM". E-Ya kata masa Linda telefon ke mak dia belum apa-apa lg dia dah nangis dan cakap "Ibu ..., ibu ... Da mintak maaf pd ibu... Da dah tipu ibu ..." Adei ... Mahu tak panik kakak aku mendengar tiba-tiba anak dia cakap mcm tu. E-YA kata boleh dngr suara kakak aku cemas tanya "Apa hal ni.. apa dah jd? Kenapa nak mintak maaf-maaf pulak ni"

Si Lindapun berceritalah panjang lebar ttng apa sebenarnya yg berlaku dan selepas selesai semua sesi penerangan dia orgpun barulah naik ke bilik aku. Masuk je ke bilik dua-dua org muka toyer tapi sempat jg buat lawak-lawak bodo dia org. Tapi aku tahu dia org control emosi masing-masing.

By this time adik akupun dah sampai dan E-Ya seperti biasa merepot apa yg patut dan aku pula diberitahu yg aku akan dipindahkan ke HUKM esok harinya. So HUKM... here I come!


No comments: